پوکی استخوان:
نوشته شده توسط : ilmah

پوکی استخوان اغلب به عنوان "بیماری خاموش" شناخته می شود، زیرا، اگرچه تقریباً 3 میلیون نفر در بریتانیا تخمین زده می شود که به پوکی استخوان مبتلا هستند، اما به طرز نگران کننده ای تعداد کمی از مردم می دانند که تا زمانی که استخوانی را بشکنند، به آن مبتلا هستند. سالانه بیش از 300000 شکستگی به دلیل پوکی استخوان رخ می دهد.

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان یک بیماری پیشرونده است که با افزایش سن منجر به استخوان‌های شکننده‌تر می‌شود. استخوان‌های شکننده بیشتر به راحتی می‌شکنند و استخوان‌های مچ دست، لگن و ستون فقرات شما آسیب‌پذیر هستند.

استخوان یک بافت زنده است و استخوان جدید در طول زندگی جایگزین استخوان قدیمی می شود. اما در زندگی بعدی، سلول هایی که استخوان جدید می سازند، نمی توانند به سرعت سلول هایی که استخوان قدیمی را جدا می کنند، کار کنند. این منجر به از بین رفتن کلی بافت استخوانی می شود که استخوان ها را ضعیف تر و شکننده تر می کند.

برای زنان، هورمون استروژن به محافظت از استحکام استخوان کمک می کند. کاهش استروژن در سالهای بعد از یائسگی باعث از بین رفتن سریع استخوان می شود که می تواند منجر به پوکی استخوان شود.قرص فرفولیک

از هر 2 زن، 1 نفر و از هر 5 مرد بالای 50 سال، 1 نفر به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی استخوان می شوند، بنابراین حفظ سلامت استخوان ها مهم است.

چه چیزی بر خطر ابتلا به پوکی استخوان تأثیر می گذارد؟

هیچ دلیل واحدی برای پوکی استخوان وجود ندارد. خطر ابتلا به آن با عواملی مرتبط است که می تواند منجر به استخوان های ضعیف شود، که عبارتند از:

سابقه خانوادگی - اگر سابقه خانوادگی پوکی استخوان داشته باشید یا اگر یکی از والدین شما لگن شکسته باشد، احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است.

داشتن بالای 50 سال سن

جنسیت - پوکی استخوان در زنان شایع تر است زیرا استخوان های کوچک تری دارند و در دوران یائسگی استروژن از دست می دهند.

وزن کم بدن (یعنی داشتن شاخص توده بدنی کمتر از 19)

برخی شرایط پزشکی - مانند آرتریت روماتوئید، پرکاری تیروئید و بیماری کرون قرص افلوکیم

برخی داروها - مانند استروئیدها و برخی درمان‌های بیماری کرون

سبک زندگی ناسالم - فعالیت بدنی کم، سیگار کشیدن، الکل زیاد، کمبود کلسیم و ویتامین D.





:: برچسب‌ها: استخون،بیماری،درمان ,
:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: